Kernwaarden
Zelf ontdekken
Bij ZIGZAG gaan we uit van het competente kind. We laten het kind zelf doen wat het zelf kan. Hiermee spelen we in op de autonomie van het kind. Dit doen we de hele dag! We stimuleren het eigen initiatief van kinderen en bieden kinderen de mogelijkheid om zelfstandig te ontdekken. We werken kindvolgend. Dit houdt in dat we kijken naar wat het kind nodig heeft. Uiteraard doen wij dit binnen veilige kaders. Kindvolgend werken betekent niet dat een kind alles mag.
Inspirerend
We geloven in de kracht van een inspirerende omgeving. Een omgeving die zowel kinderen, medewerkers, als ouders inspireert.
Op de groepen doen we dit door onder andere te zorgen voor een rijke leeromgeving. Een rijke leeromgeving houdt in dat het kind zelf kan ontdekken. We kijken naar de kinderen en wat zij nodig hebben om de volgende stap te zetten in hun ontwikkeling, daar richten we vervolgens de ruimte op in. Daarnaast zorgen we voor een passend activiteitenaanbod, ingericht in thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. We prikkelen de nieuwsgierigheid maar laten een kind zelf ontdekken.
Een inspirerende omgeving voor de medewerkers is net zo belangrijk als voor de kinderen. Bij ZIGZAG streven we ernaar medewerkers iedere dag enthousiast en vol energie en plezier te laten werken. We kijken naar ieders talenten, dromen en doelen. We stimuleren onze medewerkers om iedere dag het beste in zichzelf naar boven te halen. We blijven ons ontwikkelen en groeien met elkaar.
Ook voor ouders zijn wij een inspirerende plek. We delen graag onze kennis over de ontwikkeling van het jonge kind. Dit doen we op diverse manieren. Zo maken we gebruik van social media om video’s te delen en hebben we jaarlijks tenminste één gezamenlijk oudermoment waarin we ouders meenemen in onze visie.
Gezond
We gaan uit van een gezond voedingspatroon. We laten kinderen graag kennismaken met verse producten uit onze moestuin en verschillende soorten groente en fruit. We gebruiken de schijf van 5 als basis voor ons voedingsaanbod. Natuurlijk bieden we ook gezond drinken aan. Zo bieden we een keus in water, fruit water, of thee. Bij de lunch voegen we hier melk en karnemelk aan toe.
Naast voeding vinden we ook beweging een belangrijk onderdeel van onze kernwaarde ‘gezond’. Op ons groene, natuurlijke plein hebben kinderen volop mogelijkheden om lekker te bewegen. Ook onze binnenruimtes zijn zo ingericht dat kinderen de mogelijkheid hebben te bewegen. Zo hebben we Pikler- driehoeken, een kruipbox en nog veel meer. Het stimuleren van zelf bewegen begint al bij de allerkleinsten. We geven kinderen de ruimte om zelf hun lichaam te ontdekken, we maken daarom ook geen gebruik van bijvoorbeeld wipstoelen.
Zelfvertrouwen
De eerste levensjaren zijn cruciaal voor een positieve basis. In de eerste levensjaren wordt de basis voor het zelfvertrouwen en het zelfbeeld gevormd. Wij dragen iedere dag bij aan het positief stimuleren van het zelfvertrouwen en het zelfbeeld. Een kind met een positief zelfbeeld zal steviger in zijn schoenen staan voor de rest van zijn leven. Een kind leert van nature vertrouwen op zichzelf! We stimuleren dit onder andere tijdens de 1 op 1 momenten en de activiteiten, maar ook door het inrichten van een inspirerende omgeving waarin we kinderen de kans bieden om zelf te ontdekken. Als een kind iets leert door het zelf te ontdekken heeft dit een positief effect op het zelfvertrouwen en het zelfbeeld.
Aandacht
Aandacht is een belangrijke pijler bij ZIGZAG. De 1 op 1 momenten bieden de uitgelezen kans om kinderen te stimuleren in hun autonomie en zelfvertrouwen. Daar komt bij dat wij uitgaan van onverdeelde aandacht op het moment dat we aan het interacteren zijn met een kind. Bijvoorbeeld als een pedagogisch professional bezig is met een voedingsmoment zal hij/zij nooit in gesprek gaan met een collega of ouder. De aandacht van de pedagogisch professional is volledig bij het kind.
Naast aandacht voor het kind hebben we ook aandacht voor ouders. We werken immers samen met ouders om de best mogelijke start van het kind te realiseren. We zorgen voor een goede overdracht bij de breng- en haalmomenten en informeren ouders regelmatig en op verschillende manieren.
Groen
Buiten zijn is normaal bij ZIGZAG. We zijn gedurende het hele jaar zo veel mogelijk buiten. Minimaal 1.5 uur per dag. Tenzij dit niet verantwoord is in verband met externe invloeden zoals extreem weer.
Buiten spelen, ontdekken en natuurbeleving dragen bij aan de lichamelijke en emotionele gezondheid van kinderen. We kiezen bewust voor een natuurlijk plein.
Er zijn steeds meer studies die het belang van natuur, natuurbeleving en buitenspelen benadrukken. Hieronder staan enkele voordelen beschreven:
- Kinderen die buitenspelen zijn over het algemeen fysiek gezonder. Buitenspelen moedigt lichaamsbeweging aan, daarnaast zorgt het regelmatig verblijven in de buitenlucht voor een gezonder immuunsysteem.
- De natuur is een stimulerende omgeving voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen ontdekken. Alleen al de verschillende seizoenen stimuleren de nieuwsgierigheid. Daarnaast draagt de natuur onder andere bij aan het ruimtelijk inzicht en probleemoplossend denken.
- Een groene omgeving heeft aantoonbare positieve effecten op het emotionele welzijn van kinderen. Natuur werkt ontspannend en stemmingsverbeterend. Daarnaast stimuleert het de creativiteit.
- In een natuurlijke omgeving spelen kinderen meer gevarieerd en creatiever dan in een minder natuurlijke omgeving.
- Tijd doorbrengen in de buitenlucht draagt bij aan de slaapkwaliteit.
- Door kinderen vroeg in contact te brengen met de natuur, ontwikkelen ze een groter bewustzijn en respect voor natuur en milieu. Dit bevordert duurzaam denken en gedrag.
We delen onze groene visie vol enthousiasme met ouders. Dit doen we tijdens een ouderavond, de intake, met een inhoudelijke video op social media, dagelijks bij de overdracht, op de website en in documenten zoals deze.
We geloven dat de frisse buitenlucht het allerbeste is voor kinderen. We laten kinderen de seizoenen ervaren en ontdekken, een concreet voorbeeld hiervan is onze moestuin waar kinderen samen met de pedagogisch professionals groentes en fruit zaaien, oogsten en proeven. We bieden kinderen de mogelijkheid om buiten te slapen, we eten zoveel mogelijk buiten.